آشنایی با سریع‌ترین قطارهای جهان
نويسنده: مدیر ، ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ ، بدون دیدگاه

در حوزه حمل و نقل ریلی، چنانچه مسئله رقابت با جاده و همچنین مبحث تجارت و تامین نیاز مردم، مورد نظر قرار گیرد، باید سرعت قطارها را به بیش از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسانیم.

براین اساس کشورهای مختلف جهان برنامه های بلندمدتی برای گسترش شبکه ای قطارهای پرسرعت در سراسر کشور در حال اجرا دارند و بزودی از شبکه های قطار پرسرعت در کشور خود بهره برداری می کنند.
امروز قطار‌های پر سرعت به نماد توسعه‌یافتگی کشورها تبدیل شده‌اند و کشورهای منطقه و جهان در راه‌اندازی، توسعه و ارتقای کیفیت آن از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.
در این راستا در کشور ما  رییس جمهور، در اسفندماه ۱۳۹۳ در سفر خود به استان قم، فرمان آغاز عملیات اجرایی خط آهن سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان را به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر، صادر کرد لذا شاید شناخت کشورهایی که در این حوزه صاحب تکنولوژی روز هستند برای کارشناسان خالی از لطف نباشد.
در زیرمشخصات سریع‌ترین قطارهای جهان به استحضار می رسد:
– قطار CRH380A چین: این قطار که ساخت شرکت سی‌اس‌آر شینگدائو سیفانگ لکوموتیو است، بالغ‌بر ۴۸۷٫۳ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد. این قطار جایگزین تکنولوژی خارجی CRH2 شده است. این قطار طوری طراحی شده است که حین کار سرعت ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت دارد؛ اما در آزمایش‌ها سرعت آن به بیش از ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید.
این قطار از سیستم الکتریکی استفاده می‌کند و ظرفیت حمل ۴۹۴ مسافر را دارد. مسیر اصلی این قطار شانگهای- نانجینگ و شانگهای- هانژو است.
– قطار TR-09 آلمان: حداکثر سرعت این قطار مونوریل که در آن از سیستم مغناطیسی استفاده شده است، بالغ‌بر ۴۵۰ کیلومتر بر ساعت است.البته حداکثر سرعت واقعی آن می‌تواند به ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت هم برسد؛ اما به دلایل ایمنی، در حد ۴۵۰ کیلومتر بر ساعت حفظ می‌شود.
مصرف انرژی معمول این قطار برای هریک از بخش‌های شناوری، سفر و کنترل قطار ۵۰ تا ۱۰۰ کیلو وات است.
– قطار شینکانسن ژاپن: شینکانسن یا همان قطار پرسرعت ژاپن شبکه‌ای از خطوط قطار پرسرعت در این کشور است. حداکثرسرعت قطار این شبکه در تست به ۴۴۳ کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ اما حداکثر سرعت آن برای حمل‌ونقل‌ مسافر ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت است.
این قطار شهرهای مختلف ژاپن را به هم متصل می‌کند و هنوز هم در حال گسترش به سمت دیگر شهرها است. منبع انرژی این قطار برق است.
– قطار «TGV» فرانسه: این قطار که بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ میلادی ازسوی شرکت آلستوم ساخته شده است، دارای حداکثر سرعتی بالغ‌بر ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت است، اما سرعت مصوب آن برای خدمات‌رسانی ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت تعیین شده است.
سیستم الکتریکی مورد استفاده در این قطار ۲۵ کیلو ولت AC، ۱۵۰۰ ولتDC و ۳۰۰۰ ولتDC است. این قطار گنجایش حمل ۳۷۷ مسافر را دارد.
– قطار KTX2 کره جنوبی: این قطار که نام دیگرش KTX سانچئون است، توسط شرکت «هیوندایی راتم» در کره جنوبی ساخته شده و حداکثر سرعت آن ۳۵۲٫۴ کیلومتر بر ساعت است؛ اما به دلایل ایمنی برای خدمات‌رسانی از حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت استفاده می‌کند.
این قطار از برق ۲۵ کیلوولتی استفاده می‌کند. این قطار در مسیرهای مختلف کره‌جنوبی کار می‌کند و می‌تواند ۳۶۳ مسافر را در خود جای دهد.
– قطار THSR 700T تایوان: این قطار که برگرفته از قطار شینکانسن ژاپن است، به‌عنوان قطار پرسرعت تایوان دارای حداکثر سرعتی بالغ‌بر  ۳۳۵٫۵ کیلومتر بر ساعت است؛ اما معمولا این قطار از سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت استفاده می‌کند.
این قطار در تاریخ ۵ ژانویه ۲۰۰۷ کار خود را آغاز کرد. در این قطار از برق ۲۵ کیلوولتی استفاده می‌شود. مسیر آن تایپه-کائوهسیونگ است و گنجایش حمل ۹۸۹ مسافر را دارد.
– قطار AVE Talgo-350 اسپانیا: این قطار متعلق به شرکت راه‌آهن دولتی اسپانیا است که مسیرهای مادرید-مالاگا، مادرید-وایادولید و مادرید-هوئسکا را به هم متصل کرده است.
حداکثر سرعت این قطار ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت است و از برق ۲۵ کیلو ولتی استفاده می‌کند. ظرفیت حمل مسافر این قطار ۳۱۸ نفر است و از سال ۲۰۰۵ تا‌کنون مشغول خدمات‌رسانی است.
– قطار یورو استار انگلیس: یورو استار قطار پرسرعت انگلیس است که لندن، پاریس و بروکسل را به هم متصل می‌کند.این حمل‌ونقل‌ از درون تونل بین انگلستان و فرانسه انجام می‌شود. این قطار می‌تواند با سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.
در این قطار از برق ۲۵ کیلو‌ولتی استفاده می‌شود و حداکثر ظرفیت حمل مسافر آن ۹۰۰ نفر است.
– قطار ETR 500 ایتالیا: این قطار پرسرعت ایتالیا که از سال ۱۹۹۳ شروع به کار کرده است، اکنون ازسوی شرکت «ترن ایتالیا» اداره می‌شود. حداکثر سرعت این قطار ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت است. تنها یک ساعت طول می‌کشد که این قطار از میلان به مرکز بولونیا برسد. سیستم الکتریکی استفاده شده در این قطار ۳۰۰۰ ولت DC، ۲۵ کیلو ولت AC است.
– قطار HSL 1 بلژیک: این قطار پرسرعت بلژیک در مسیر بروکسل به خط قطار پر‌سرعت LGV نورد فرانسه حرکت می‌کند. این مسیر ۸۸ کیلومتر است. تاریخ شروع به کار این قطار ۱۴ دسامبر ۱۹۹۷ است. این قطار برقی است و با برق ۲۵ ولت کار می‌کند.حداکثر سرعت آن۳۰۰ کیلومتر بر ساعت است.
این قطار پرسرعت مسیر پاریس به بروکسل را کوتاه کرده است. اکنون مسافرت با آن از پاریس به بروکسل فقط یک ساعت و ۲۲ دقیقه طول می‌کشد.





نشریات
فصلنامه فارسی علمی - پژوهشی مهندسی حمل و نقل
فصلنامه انگلیسی علمی - پژوهشی IJTE
فصلنامه انگلیسی علمی - پژوهشی IJARE
ماهنامه فنی مهندسی حمل و نقل توسعه
فصلنامه فنی مهندسی حمل و نقل محور توسعه
کتاب ها