برنامه دولت برای تحول بزرگ در حمل و نقل ریلی
نويسنده: مدیر ، ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ، بدون دیدگاه

در قانون بودجه سال ۹۵ به دولت اجازه داده شده تا سقف ۵۰ میلیارد دلار به صورت فاینانس از منابع مالی خارجی برای انجام طرح‌های مختلف اقتصادی استفاده کند.

استفاده از فاینانس ۵۰ میلیارد دلاری برای حمل و نقل ریلی حاکی از گام‌های عملی برای توسعه این صنعت است. دولت برنامه‌های گوناگونی برای حمل و نقل ریلی در نظر گرفته که برقی کردن و دو خطه شدن خطوط، راه‌اندازی قطارهای سریع السیر، نوسازی ناوگان و توسعه زیرساخت‌ها از جمله این برنامه‌ها است. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی‌ می‌گوید در بحث ریلی سه محور اساسی داریم؛ یکی اینکه افزایش ظرفیت خطوط ریلی برای استفاده در باربری‌ها و در بخش دیگر موضوع مسافربری است که قطارهای حومه تهران و شهرهای بزرگ را مدنظر داریم و در واقع با مشارکت کشورهای دیگر طراحی سیستم ریلی حومه‌ای برای تهران و سایر کلانشهرها را در دستور کار قرار داده‌ایم. به گفته آخوندی قرارداد قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان و تهران – مشهد با مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی از برنامه‌های مهم راه‌اندازی قطارهای سریع السیر است.
وی برآورد می‌کند که نوسازی صنعت ریلی دست‌کم ۲۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که در این بین راه‌آهن تهران – قم – اصفهان بیش از ۵/۲میلیارد دلار و تهران – مشهد بیش از ۲ میلیارد سرمایه‌گذاری لازم دارد و ما در پسابرجام در حال جذب سرمایه‌های بزرگ برای نوسازی ریلی ایران هستیم. همه مذاکرات‌مان با خارجی‌ها به شرط قرارداد مشارکت، انتقال فناوری و استفاده از ظرفیت‌های داخلی است، زیرا بدون استفاده از شرکت‌های داخلی هم قیمت زیاد می‌شود و هم کار‌مان بی‌معنا است.
اعتبار ۵۰ میلیارد دلاری برای حمل و نقل ریلی
مدیرعامل شرکت راه‌آهن نیز از آمادگی برای انجام طرح‌های توسعه‌ای همه طرح‌های حمل و نقل ریلی کشور برای استفاده از فاینانس ۵۰ میلیارد دلاری پیشنهاد شده از سوی دولت خبر می‌دهد. به گفته محسن پورسید آقایی اولویت‌های زیادی در صنعت حمل ونقل ریلی برای استفاده از این فاینانس وجود دارد که نخستین آنها برقی کردن خط آهن تهران- مشهد است که خوشبختانه در این زمینه با چینی‌ها به توافق رسیدیم. وی همچنین اولویت بعدی شبکه ریلی کشور را تکمیل خط آهن رشت- آستارا نام برد که تاکنون دو سرمایه‌گذار خارجی از کشورهای چین و چک برای انجام سرمایه‌گذاری در این طرح ریلی اعلام آمادگی کرده‌اند. ساخت خط آهن میانه – تبریز و اتصال آن به همدان و کرمانشاه از دیگر طرح‌های مهم راه‌آهن در این منطقه است. پورسید آقایی ساخت و تکمیل خط آهن سریع السیر تهران- اصفهان و سپس خط آهن اراک- تهران را از دیگر طرح‌های مهم شبکه ریلی کشور دانست و گفت: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با برنامه‌ریزی مناسب برای اجرای این طرح‌ها از منابع مالی فاینانس خارجی یاد شده استفاده کند. معاون وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد: توسعه شبکه ترانزیت ریلی از اولویت‌های مهم دولت تدبیر و امید است و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای رشد اقتصاد ملی در این بخش برنامه‌ریزی کرده است. وی خط آهن اصفهان به خوزستان را یکی دیگر از مهم‌ترین خطوط ریلی پرتردد کشور دانست و گفت: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درصدد است با دوخطه و برقی کردن این مسیر راهبردی، مرکز کشور را برای جابه‌جایی بار و مسافر در این مسیر به جنوب متصل کند. به گفته پورسید آقایی در حال حاضر راه‌آهن ایران در مرحله پوست‌اندازی است و ما به دنبال تغییر اصولی و زیربنایی در کشور هستیم و این مهم از طریق توسعه حمل و نقل مسیر است و در طول این دو سال تلاش کردیم تا به جای توجه به طرح‌های زیر ساختی نسبت به افزایش بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود اقدام شود. وی انجام موافقتنامه ۴ جانبه میان راه‌آهن و کشتیرانی کشورهای ایران ـ جمهوری آذربایجان ـ اوکراین و گرجستان را مدنظر قرار داد و افزود: در این مورد یک جدول تعیین تعرفه بین این کشورها به امضا رسید و تعرفه ۲ هزار و ۲۰۰ دلار به ازای هر کانتینر در این مسیر توافق شده است. به گفته وی این اتفاق برای نخستین بار رخ داده که بین کشورهای منطقه برای راه‌اندازی کریدور حمل و نقل ترکیبی یک تعرفه واحد تعریف شده است. مجموع خطوط ریلی کشور نزدیک به ۱۱ هزار کیلومتر است که براساس برنامه‌های توسعه‌ای باید در افق ۱۴۰۴ به ۲۵ هزار کیلومتر خط ریلی برسد.





نشریات
فصلنامه فارسی علمی - پژوهشی مهندسی حمل و نقل
فصلنامه انگلیسی علمی - پژوهشی IJTE
فصلنامه انگلیسی علمی - پژوهشی IJARE
ماهنامه فنی مهندسی حمل و نقل توسعه
فصلنامه فنی مهندسی حمل و نقل محور توسعه
کتاب ها