ضرورت ایجاد هماهنگی بین نظام حمل‌و‌نقل و شهرسازی
نويسنده: مدیر ، ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ، بدون دیدگاه

تقی زاده دبیر نخستین همایش «شهرسازی ریل‌پایه» نبود هماهنگی لازم بین بخش حمل و نقل و نظام شهرسازی را یکی از مشکلات اساسی در این حوزه دانست و گفت: امید است با برنامه‌ریزی مناسب مشکلات موجود در این بخش نیز به تدریج برطرف شود.

مهرداد تقی‌زاده در اولین همایش «شهرسازی ریل‌پایه؛ توسعه شهری و منطقه‌ای بر مبنای حمل و نقل ریلی» که دیروز با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، درباره مشکلات اساسی در نظام حمل و نقلی و شهرسازی موجود در کشور گفت: عدم هماهنگی بین حمل و نقل و شهرسازی، عدم هماهنگی بین حمل و نقل درون و برون‌شهری، متولی یکپارچه‌سازی و ابعاد آن، ابهام در مورد متولی قطارهای حومه‌ای، عبور خطوط راه‌آهن برون‌شهری مسافری از داخل شهر، مکان‌یابی پایانه‌های برون‌شهری (راه‌آهن و اتوبوس‌های برون‌شهری و فرودگاه‌ها)، عدم بروز مشکل برای شهرهای کوچک و متوسط تا ۳۰ سال آینده، ارتباط TOD با یکپارچه‌سازی و سطح خدمات و…، ضرورت پرداختن به نگرش‌های متفاوت نسبت به مجموعه شهری برخی از این مشکلات اساسی در نظام حمل و نقلی و شهرسازی هستند. از سوی دیگر هماهنگی حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری در کشور ما وجود ندارد و این منطقی نیست که این دو مدل حمل‌ونقلی دو متولی جداگانه داشته باشد.
تقی‌زاده افزود: ما در ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌توانیم یکپارچگی را در سیستم حمل و نقلی به وجود آوریم که ساخت ایستگاه‌های مشترک و نیمه‌مشترک به عنوان نمونه‌ای از بعد سخت‌افزاری و اطلاع‌رسانی سفر و مسافرت (هتل و سایر خدمات جانبی)، زمانبندی سفر، تهیه بلیت، خدمات تشویقی و انگیزشی، مدیریت خدمات درون و برون ایستگاهی و در حین حمل و نقل و سایر خدمات جانبی به عنوان نمونه‌ای در بعد نرم‌افزاری به شمار می‌روند.
وی در ادامه با تأکید بر سیاست اشتباه شهرداری در خروج ایستگاه‌های راه‌آهن از شهر افزود: در گذشته این اقدام به اشتباه انجام می‌شد و خسارت مسافران را به همراه داشت که امید است با ارائه راه‌حل‌های جدید و اصلاح آن این مورد نیز برطرف شود.
مشاور مدیرعامل شرکت راه‌آهن و رئیس اتاق فکر این شرکت  از عدم اتصال مدل‌های حمل‌ونقلی درون و برون‌شهری، نبود یکپارچگی حمل‌ونقل، عدم اتصال فرودگاه امام به راه‌‌آهن و جانمایی‌های غیرتخصصی ایستگاه‌های راه‌آهن در دوره‌های قبل انتقاد کرد و گفت: در ایران متولی یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل و همچنین طرح جامع یکپارچه‌سازی نداریم که در برنامه جدید به دنبال آن خواهیم بود.
تقی‌زاده با بیان اینکه متولی قطارهای حومه‌ای در دنیا راه‌آهن ملی کشورها است، گفت: طبق تأکیدات اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌های دنیا محل پایانه‌های بین‌شهری اتوبوس باید در حد امکان به ایستگاه راه‌آهن و فرودگاه نزدیک باشد.
وی بیان کرد: چرا پایانه اتوبوس‌رانی شرق تهران باید به خارج تهران و سرخه‌حصار منتقل شود؛ این نماد کامل مخالفت با یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل است.
دبیر همایش شهر ریل‌پایه افزود: شهرهای متوسط و کوچک ما هنوز مثل شهرهای بزرگ در طراحی شهری بیمار نشده‌اند اما شاهد سرایت این بیماری به شهرهای کوچک در سال‌های آتی خواهیم بود.





نشریات
فصلنامه فارسی علمی - پژوهشی مهندسی حمل و نقل
فصلنامه انگلیسی علمی - پژوهشی IJTE
فصلنامه انگلیسی علمی - پژوهشی IJARE
ماهنامه فنی مهندسی حمل و نقل توسعه
فصلنامه فنی مهندسی حمل و نقل محور توسعه
کتاب ها