مشکلات دونرخی شدن سوخت از نظر یک جایگاه‌دار
نويسنده: مدیر ، ۲۰ مهر ۱۳۹۷ ، بدون دیدگاه

در این زمینه چند روز پیش (۱۵ مهر) «حسین امیری خامکانی» نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس از احتمال سهمیه‌بندی سوخت خبر داد و گفت: وزارت نفت و دولت در حال بررسی موضوع سهمیه‌بندی سوخت هستند و نمی‌توان قطعی گفت که سهمیه‌بندی انجام می‌شود یا خیر.

وی با بیان این‌که استفاده از کارت سوخت قطعی بوده تا مصرف را مدیریت و مانع قاچاق شود، تصریح کرد: طرح سهمیه‌بندی بنزین و استفاده از کارت سوخت از سوی مسئولان وزارت نفت مطرح شده است ولی مشخص نیست که بنزین سهمیه‌بندی شود.

او تاکید کرد: نیاز عرفی و منطقی یک خانواده در حوزه سوخت با سهمیه موجود در کارت تامین می‌شود و در سهمیه‌بندی سوخت تا میزان مصرف معمولی بنزین باقیمت متعارف فروخته و محاسبه می‌شود اما اگر فردی بخواهد بیش از میزان سهمیه سوخت مصرف کند باید از میزان تعیین شده مبلغ بیشتری پرداخت یا پول سوخت را به قیمت تمام شده پرداخت کند.

یک روز پس از رسانه‌ای شدن اظهارات نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، «حسن بهرام‌نیا» رئیس کمیته نفت کمیسیون انرژی مجلس نیز با تاکید بر این‌که «با توجه به شرایط موجود ۲ نرخی شدن بنزین دور از انتظار نیست»، گفت: ممکن است حتی بنزین سه نرخی شود که در شرایط کنونی سهمیه‌بندی راهکار مناسبی است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس به اختلاف قیمت بنزین با کشورهای همسایه و افزایش قاچاق سوخت اشاره کرد و گفت: یکی از راه‌های مدیریت دونرخی کردن و استفاده از کارت سوخت است که با توجه به شرایط موجود سهمیه‌بندی بنزین و استفاده از کارت سوخت راهکار منطقی است.

پس از انتشار این خبرها در شبکه‌های اجتماعی یک جایگاه‌دار سوخت در این زمینه گفت: دونرخی شدن بنزین می‌تواند موجب تخلف استفاده‌کنندگان از کارت سوخت و جریمه شدن بی‌دلیل جایگاه‌ها شود که لازم است مشکلات این اقدام با مسئولان در میان گذاشته و حل شود و مشکلات گذشته دوباره تکرار نشود.

حسن اصلانی در توضیح این مطلب گفت: در زمانی که بنزین با کارت عرضه می‌شد مشکلات زیادی برای جایگاه‌داران در استان‌های مرزی از جمله کردستان ایجاد شد.

وی به عنوان نمونه به مشکلاتی که برای جایگاه سوخت خودش به وجود آمده بود، اشاره کرد و گفت: یکی از این مشکلات فروش کارت خودروهای سهمیه‌دار توسط دلالان و برخی مسئولان نازل‌ها بود که وقتی این قضیه توسط شرکت نفت پیگیری و مشخص می‌شد، جایگاه‌دار جریمه می‌شد.

این جایگاه‌دار خاطر نشان کرد: مشکل دیگر این بود که اگر یک نفر کارت یک خودروی دیگر را استفاده می‌کرد و شرکت نفت متوجه این موضوع می‌شد باز هم جایگاه‌دار جریمه می‌شد.

به گفته وی، همچنین اگر کارت سوخت یک خودرو به سرقت می‌رفت، باز هم به جایگاه‌دار شکایت می‌شد و جایگاه‌دار باید کارت را پیدا می‌کرد.

اصلانی با بیان این‌که الان وضعیت نفت‌گاز همین‌طور است، افزود: در زمان دولت قبل، جایگاه من از طرف شرکت نفت به خاطر گناهی که مرتکب نشده بودم، حدود پنجاه میلیون تومان جریمه شد.





نشریات
فصلنامه فارسی علمی - پژوهشی مهندسی حمل و نقل
فصلنامه انگلیسی علمی - پژوهشی IJTE
فصلنامه انگلیسی علمی - پژوهشی IJARE
ماهنامه فنی مهندسی حمل و نقل توسعه
فصلنامه فنی مهندسی حمل و نقل محور توسعه
کتاب ها