ناوگان ریلی ایران با همکاری ایتالیا و فرانسه نو می‌شود
نويسنده: مدیر ، ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ، بدون دیدگاه

وزیر راه و شهرسازی روز یکشنبه درحاشیه نخستین همایش تخصصی شهرسازی ریل پایه خبر از نوسازی ناوگان ریلی داد.

بدون شک یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار در کشورهای پیشرفته توسعه حمل ونقل و بخصوص حمل و نقل زمینی و ریلی است. اگرچه طی سال های گذشته به واسطه شرایط پرنوسان اقتصادی و وجود تحریم ها این بخش آن طورکه باید مورد توجه قرار نگرفت، اما این روزها سفرهای هیات دولت به کشورهای اروپایی نوید بخش تحولات مثبتی در زمینه ی تجهیز فیزیکی خطوط ریلی کشور است.ناوگان ریلی ایران با همکاری ایتالیا و فرانسه نوسازی می شود.چند روزی از خرید ایرباس و اضافه شدن آن به ناوگان حمل و نقل هوایی کشور نگذشته بود که عباس آخوندی روز یکشنبه در حاشیه نخستین همایش تخصصی شهرسازی ریل پایه در گفت وگو با خبرنگاران از ساخت ناوگان ریلی و نوسازی آن خبر داد.وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: برای راه اندازی قطارهای سریع السیر در کشور با چینی ها و اروپایی ها با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت مذاکراتی انجام شده که امیدواریم به نتیجه برسد.آخوندی اظهار داشت: در مجموع مذاکرات خوبی تاکنون در این زمینه با طرف های خارجی انجام شده که هنوز به امضای قرارداد منجر نشده است؛ اما امیدواریم پس از امضای قرارداد آن را اطلاع رسانی کنیم.وی بر توسعه حمل و نقل ریلی تاکید کرد و افزود: با اتصال خطوط ریلی برون شهری، مترو و قطارهای حومه ای امیدواریم شاهد یک تحول بزرگ در نظام شهرسازی و کشور باشیم تا شهرهای خود را بر مبنای ریل پایه طراحی کنیم.وی گفت: وزارت راه و شهرسازی آمادگی کامل دارد برای یکپارچه سازی شبکه حمل و نقل ریلی و مترو اقدامات مناسبی را انجام دهد تا با تغییر نظام بنیادی در حوزه شهرسازی در هشت سال آینده شاهد شهرهای ریل پایه باشیم.وی گفت: علاوه بر قطارهای حومه ای، قطارهای برون شهری و مترو، نقش تراموا در شهرها نباید نادیده گرفته شود زیرا این مترو تاکنون در شهرهای ایران جایگاهی نداشته است.
شهرسازی بر مبنای ریل طراحی شود
آخوندی اظهار داشت: به همین منظور از معاونت شهرسازی و راه آهن خواسته ایم نظام شهرسازی ایران با تجدیدنظر بر مبنای ریل طراحی شود زیرا تاکنون نظام شهرسازی کشور بر مبنای خیابان ها و تردد خودروها طراحی شده است.وی گفت: مترو، راه آهن و قطارهای حومه ای باید به یکدیگر کمک کنند تا با ایجاد هماهنگی لازم بتوانیم ایستگاه های آنها را به یکدیگر مرتبط سازیم.آخوندی اظهار داشت: متاسفانه عمده جابه جایی مردم در شهرهای بزرگ بر مبنای خودرو برنامه ریزی و این سبب شده است در کلانشهرها و شهرهای بزرگ با آلودگی های جدی مواجه شویم.
توسعه حمل و نقل در گرو تعامالات تجاری با همسایگان
علی اکبرسهیلی، کارشناس امور حمل و نقل با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل از دو منظر قابل بررسی است، اظهار داشت: از نظر نوسازی فیزیکی این موضوع باعث کاهش آلایندگی ها، بالا رفتن ضریب امنیت و کاهش مصرف سوخت می شود.وی افزود: اما منظرمهمتر در این خصوص، رابطه ی اقتصادی و بازار کار با این ناوگان ها است، به این معنی که اگر وضعیت رکود ادامه پیدا کند، رشد فیزیکی ناوگان حمل و نقل تاثیر آنچنانی در توسعه آن ندارد.سهیلی گسترش روابط تجاری و تعاملات منطقه ای به موازات این نوسازی را اصل مهمی در توسعه حمل ونقل زمینی کشور دانست و افزود: اگر با کشورهای همسایه مانند ترکیه، پاکستان، افغانستان و کشورهای شمالی هم مرز نتوانیم ارتباط مداوم و چانه زنی های اقتصادی داشته باشیم سیستم ترانزیت کشور ضعیف شده و در نتیجه توسعه و نوسازی ناوگان ها ی زمینی مفهومی پیدا نمی‌کند.وی تصریح کرد: تسهیل شدن روابط تجاری با برداشته شدن تحریم ها برای خرید ناوگان به روز بسیار خوب است اما تقویت اقتصادی شرکت های حمل و نقل می تواند این نوسازی را بی نیاز از دولت فراهم کند.
راه اندازی قطارجاده ابریشم کاهش هزینه های ترانزیت کالا را به دنبال دارد
عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان راه اندازی قطار جاده ابریشم،کاهش هزینه های ترانزیت کالا را به دنبال دارد، گفت: چین می تواند شریک خوب تجاری برای ایران باشد.علی نعمت چهاردولی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه زمانی راه ابریشم مهمترین راه تجاری ایران-چین و شرق دور بود، گفت:این راه یکی از مسیرهای استراتژیک کشور از گذشته تا به امروز بوده است، اما دلایل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی سبب تعدیل این مسیر شد و فعالیت و جنب وجوش خود را از دست داد.
رونق جاده ابریشم زمینه ساز افزایش مبادلات و جایگاه ایران اسلامی درسطح منطقه
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سطح مبادلات ایران و چین درحال حاضر بیش از حد معمول است،افزود:کشور چین از لحاظ سیاسی و اقتصادی می تواند شریک خوبی برای ایران باشد و فعال سازی جاده ابریشم علاوه بر ایران به سود کشورهایی که در مسیر جاده قرار گرفته اند، است.
چهاردولی با بیان اینکه با رونق این مسیر زمینه ساز افزایش مبادلات و افزایش جایگاه ایران اسلامی در سطح منطقه خواهد شد،ادامه داد:البته نباید تمام توان روی یک مسیر گذاشته شود،بلکه ما باید روابط اقتصادی،سیاسی و تجاری خود را با تمام کشورهای دنیا گسترش دهیم.وی با اشاره به سفر هیئت های فعال اقتصادی بین ایران و چین اظهارداشت:جاده ابریشم می تواند سبب پویایی اقصاد کشور،افزایش صادرات کالاهای تولیدی،معرفی کالاهای ایرانی و زمینه ساز کاهش هزینه های ترانزیت کالا شود. عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:ایران باید از این مسیر به عنوان یک کشور فعال،حداکثر استفاده را بکند. web site hit counter





نشریات
فصلنامه فارسی علمی - پژوهشی مهندسی حمل و نقل
فصلنامه انگلیسی علمی - پژوهشی IJTE
فصلنامه انگلیسی علمی - پژوهشی IJARE
ماهنامه فنی مهندسی حمل و نقل توسعه
فصلنامه فنی مهندسی حمل و نقل محور توسعه
کتاب ها