کد خبر: 872      |     تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۳/۰۵ - ۱۱:۲۰    

اهمیت و مزیت‌های کریدور چابهار برای ایران، افغانستان و هند



وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت کریدور چابهار برای ایران، افغانستان و هند گفت: برای فعال‌کردن کریدور چابهار در حال حاضر برای ترانزیت زمینی حدود ۵۰ درصد هزینه ترانزیت تخفیف داده می‌شود؛ در بخش دریایی نیز برای پهلوگیری و هزینه‌های ترمینالی تخفیف‌های ۳۰درصدی و ۵۵درصدی پیش‌بینی شده است.

عباس آخوندی با اشاره به امضای سند موافقت‌نامه تاسیس کریدور بین‌المللی حمل‌و‌نقل و ترانزیت هند، ایران و افغانستان موسوم به کریدور چابهار گفت: با تاسیس این کریدور ایران از طریق شبکه ریلی می‌تواند به آسیای میانه تا چین و روسیه متصل شود.
آخوندی افزود: یکی از یادداشت‌های تفاهمی که روز گذشته به امضا رسید، اظهار تمایل هند برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن چابهار – زاهدان به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که نشان از علاقمندی و تمایل هند برای احداث این خط ریلی دارد. وی با بیان اینکه از سال گذشته اجرای این خط آهن از بودجه داخلی وزارت راه و شهرسازی آغاز شد و تاکنون زیرسازی پروژه در محور  چابهار – ایرانشهر به میزان ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: اجرای این پروژه از سمت زاهدان نیز از چندماه گذشته آغاز شده است بنابراین برای اجرای این پروژه ریلی صرفا در انتظار حضور هندی‌ها نبودیم اما خوشبختانه کشور هند تمایل خود را برای تامین مالی ادامه پروژه اعلام کرد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود راه‌آهن چابهار – زاهدان طی سه سال آینده به بهره‌برداری برسد، افزود: در حال حاضر ایران، یکی از مسیرهای ترانزیتی به سمت افغانستان است که از مرز میلک سیستان و بلوچستان عبور می‌کند و کل بارهای افغانستان می‌تواند از این مسیر ترانزیت شود.
آخوندی درباره تاثیر امضای موافقت‌نامه تاسیس کریدور چابهار (کریدور بین‌المللی حمل‌و‌نقل و ترانزیت ایران هند و افغانستان) در درون منطقه خاورمیانه گفت: قطعا راه‌اندازی این کریدور تاثیرات گسترده‌ای خواهد داشت. در افغانستان معادن بسیار زیادی از جمله آهن وجود دارد که این معادن برای هندی‌ها بسیار ارزشمند است بنابراین در واقع این کریدور مسیری برای انتقال این مواد معدنی به هندوستان است که برای هند به جهت دسترسی به این معادن و برای افغانستان به لحاظ صادرات مواد استخراج شده از معادن اهمیت دارد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: برای ایران بسیار مهم است که از این مسیر ترانزیتی حداکثر بهره‌برداری را داشته باشد چراکه منطقه جنوب شرق ایران مدت‌ها از جهت جمعیتی با پراکندگی مواجه است به طوری‌که در این منطقه در هر کیلومتر ۴٫۸نفر جمعیت داریم و این نشان می‌دهد باید در منطقه جنوب شرق ایران سرمایه‌گذاری زیادی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه منطقه جنوب شرق ایران قدرت جذب جمعیت و توریسم بسیار زیادی دارد، گفت: در این منطقه به آب‌های آزاد دسترسی داریم اما به دلیل اینکه توسعه پیدا نکرده جمعیت کمی دارد.

ارسال دیدگاه

ماهــنامه
آرشیــو
گفت و گو
نوسازی اتوماسیون مرکز کنترل فضای کشور
امتی: مشکلات گمرک افغانستان در دوغارون حل نشده است
مهدی جمالی نژاد: راهکارهای لازم برای کاهش آلودگی هوا
آخرین اخبار