کد خبر: 2606      |     تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۹/۱۹ - ۱۵:۱۱    

دکتر مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی شد



مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی دولت، رای اعتماد نمایندگان مجلس را به دست آورد و با کسب ۱۸۷ رای موافق وزیر راه و شهرسازی شد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در جلسه رای اعتماد در مورد برنامه های خود گفت: در این وزارتخانه صنعت ریلی، هوایی، دریایی، ساختمان و حمل و نقل وجود دارد که همه تخصص ها و گونه های تخصصی را شامل می شود، اما در سنوات گذشته به این دستگاه نگاه صنعت گونه نبود، همه اساتید می دانند صنعت یعنی بازار، قیمت تمام شد، نرخ فروش، فناوری و انتقال فناوری.

بذرپاش با بیان اینکه به انتقادات وارده باید پاسخ داده شود، تاکید کرد: با این حال پنج صنعت بزرگ با بحران فرسودگی مواجه است، در حوزه ریلی بالغ بر ۱۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی ساخته شده است که امروز با بحران بهسازی آن روبرو هستیم که اگر نگاه صنعتی داشته ایم، می توانستیم مسائل را حل کنیم، اما توفیقی حاصل نشده و سرعت کم و ناراحت کننده آن صدای مردم ، نمایندگان و دولت را درآورده است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: بحران اصلی در چنین دستگاه پیشرانی روش های جدید تأمین مالی برای پروژه های اصلی است؛ به من حق دهید؛ من در دیوان محاسبات خدمت کردم لذا نسبت به بودجه از شما کمتر مطلع نیستم؛ ردیف های در حوزه تملک دارایی رو به افزایش است که این اصلا خوب نیست لذا باید از رشد بی رویه هزینه ها جلوگیری و آن را کنترل کنیم و این مسیر خوبی محسوب نمی شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: برای انجام موضوع مذکور چه تخصصی نیاز است و باید از چه آدم ها و ابزارهایی استفاده کنیم، در این میان چه مصوباتی برای تحقق این اهداف نیاز است؟ به عنوان مثال در قانون جهش تولید مسکن ساخت ۴ میلیون مسکن پیش بینی شده و این در حالی است که برای تحقق این موضوع در کشورمان با کمبود مهندس، تکنسین و … مواجه نیستیم اما با این سوال مواجه ایم که چرا مسکن ساخته نمی شود. آیا می توان مثل مسکن مهر ردیف مشخص برای آن پیش بینی کرد.

بذرپاش در این راستا بیان کرد: ۴ میلیون مسکن ضرب در ۱۰۰ مترمربع می شود ۴۰۰ میلیون مترمربع و اگر میانگین متری ۷ میلیون تومان محاسبه شود عددی معادل دو هزار و ۸۰۰ همت می شود و این در حالی است که بودجه سال جاری حدود یک هزار و ۵۰۰ همت است. بنابراین باید پاسخ دهیم مشکل کجاست و وزارت راه چه کاری برای تأمین مالی دو هزار و ۸۰۰ همت باید انجام دهد. حتماً نمایندگان در جریان تصویب قانون جهش تولید مسکن مفروضات را بررسی کردند.

وی با اشاره به استراتژی های مورد نیاز در صنعت ریلی و هوایی کشورمان گفت: این سوال وجود دارد که آیا هواپیما بسازیم یا بخریم؛ از چه کسی در شرایط تحریمی می توان خرید کرد یا خیر و حتی آیا باید هواپیمای دست دوم تهیه کنیم، این سوال ها وجود دارد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: همه در یک کشتی نشسته ایم و فکر نکنیم مقصر فقط دولت است زیرا همه ما یک ایران، یک کشور، یک نظام و با یک سرپرست و ولی هستیم و که کشور اداره می شود؛ مگر می شود برای مردم کار نکنیم.

بذرپاش اظهار کرد: این وزارتخانه، وزارتخانه امید است لذا ما با دو موضوع مهم حمل و نقل و ترانزیت مواجه هستیم، در واقع با توجه به حوزه ترانزیت می توانیم موفقیت های خوبی نصیب کشور کنیم. اگر کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب سریعتر به اتمام برسد، جهش خوبی در این حوزه خواهیم داشت. در این راستا نیاز به توجه در برنامه های توسعه ای و بودجه های سنواتی و همچنین صدور برخی مجوزها است؛ تا کی باید با بودجه های سنتی جلو برویم لذا با ابتکارات برای منابع مالی سرشار از ترانزیت کالا نصیبمان می شود. در واقع با تکمیل کریدور شمال به جنوب از منطقه فنلاند تا آب های آزاد ارتباط برقرار می شود. برای حرکت در این موضوع جدی هستیم و چند مجوز خاص نیاز است که امیدواریم مجلس دولت را یاری کند.

وی ادامه داد: در این میان نیازمند تغییر فناوری هستیم، زیرا این وزارتخانه را تاکنون سنتی اداره کرده ایم و باید تصمیمات بزرگ بگیریم؛ سهم واردات در حوزه ریلی ۳۰ درصد پیش بینی شده اما اکنون ۱۰ درصد است، این سوال وجود دارد چرا افراد برای انتقال کالا از جاده به ریل سوق نمی یابند و انگیزه ای وجود ندارد و این در حالی است که یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده و اجزای افزایش قیمت، پایین آوردن هزینه حمل و نقل است لذا اگر سهم ریلی را افزایش دهیم هزینه ها کاهش می یابد. طبیعتا تکمیل کریدورهای ریلی جز اصلی ترین برنامه های این دستگاه به شمار می رود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه مسکن و شهرسازی باید چند اقدام صورت بگیرد، بیش از ۲۸۰۰ همت منابع نیاز است، شما عزیزان بگویید از کجا و با چه روش مسکن سازی قرار است کار کنیم، یکی از مشکلات این است که زمین احتکار شده، دولت ها و مجلس های مختلف آمده اند و رفته اند و قیمت ملک افزایش یافته است.

وی افزود: یکی از مواردی که باید برای آن چاره اندیشی کنیم، احتکار غیرقابل قبول زمین در اطراف شهرهاست، زمانی که در بسیاری از محل ها می توانیم الحاق به شهرها داشته باشیم، چرا اینکار را انجام نمی دهیم؟ چرا محدوده روستاها را افزایش ندهیم که تنها یک عده صاحب زمین باشند و قیمت روز به روز افزایش پیدا کند و افراد دیگر متضرر شود؟ این نسخه من برای همه بخش ها و شهرها نیست، متوجه هستم که الگوی تهران، کلانشهرها و روستاها تفاوت دارد.

بذرپاش گفت: در حوزه مسکن سه عامل زمین، قیمت ساخت و ارزش افزوده را داریم، دولت وظیفه دارد قیمت زمین را حذف و یا به صفر برساند و همچنین ارزش افزوده و یا سود مورد توقع سازنده را صفر کند. قیمت ساخت باید با استفاده از روش واگذاری زمین و تحویل زمین رایگان به انبوه سازان که توان هزینه کرد دارند کاهش یابد و دولت بعداً در قالب اوراق و اسناد با آنها تبادل مالی داشته باشد.

وی گفت: روش دیگر بازسازی بافت روستایی و بافت فرسوده شهری و روستایی است؛ شهرها در اختیار شهرداری ها بوده و می تواند این موضوع را از طریق آسان سازی فرآیند مجوز و مکانیزم های تشویقی مدیریت کند. شهرداری ها می توانند به ساخت واحدهای مسکونی تعهد شده در قانون کمک کنند و مردم تحت عنوان خودمالکی اقدام به ساخت نمایند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: حدود ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر داریم که باید به اتمام برسانیم، موضوعی که باید برای آن فکری کنیم، طرف تقاضا است، بخشی از منابع سهم آورده متقاضیان است، در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند و واریز وجه داشته اند، اکنون در سمت تقاضا دچار مشکل هستیم. زمانی که سهم آورده به ۴۰۰ میلیون می رسد و قیمت یک واحد ۸۰۰ میلیون تومان تمام می شود، اقشاری که جزو دهک های پایین هستند و باید این واحدها را خریداری کنند، در تامین منابع اولیه دچار مشکل می شوند و نمی توانند آورده اولیه را تامین کنند.

بذرپاش گفت: باید در تامین آورده اولیه تجدیدنظر شود و طرف متقاضی تشویق شود، پروژه مسکن در فرمول قبلی نیز می تواند بخشی از نیازها را پوشش دهد، باید ظرفیت جذب وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: موضوع بعدی تامین مالی از روش های دیگر است، مولدسازی دارایی ها باید در اولویت اصلی کاری قرار بگیرد، در قانون نیز اوراق بهادارسازی دارایی ها، مولدسازی دارایی ها و موارد دیگر آمده است، چرا این موارد انجام نشده و نمی شود؟ بخشی از اقداماتی که باید برای مولدسازی دارایی ها انجام شود، در ریز برنامه ها آمده است، حتما فرصت نشده این موارد را مطالعه کنند، از منتقدان درخواست دارم این موارد را مطالعه نمایند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: من فرزند مجلس هستم، کمک کنید تا مشکلات برطرف شود، من یک دوره در مجلس بوده ام و اکنون نیز دو سال و نیم است که با رأی اعتماد شما در دیوان محاسبات به شما خدمت کرده ام، می دانید و به گواه شما در دیوان محاسبات کار شده است، زحماتی که همکاران فرهیخته من در دیوان محاسبات انجام داده اند، جا ندارد که به آنها بگوییم اشتباهات فاحش، چه کسی این موضوع را بررسی کرده؟! مگر کشور دستگاه نظارتی، نهاد امنیتی، کمیسیون اصل ۹۰، مجلس و کمیسیون های تخصصی ندارد؟ اینکه خودمان حکم صادر کنیم و ترویج کنیم و حتی حاضر نباشم ۵ دقیقه مباحث را گوش کنم و تنها در رسانه ها موضوع بگیرم، انقلابی گری است؟ آیا من موضع گیری نداشته ام؟ شما که در سایت ها سیر می کنید، نگاه می کردید. آیا تنها توئیت زدن انقلابی گری است؟

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه ما ۲ پروژه در دست داریم، توضیح داد: قطار سریع السیر تهران- مشهد تاکنون انجام نشده است و به دلیل افزایش قیمت ها تکمیل آن به تاخیر افتاده که در اولویت ما قرار دارد.

بذرپاش با بیان اینکه پروژه فرودگاه امام و اتمام پروژه های این حوزه یکی دیگر از دستورکارها است، تصریح کرد: مشکلات موجود در راه های روستایی یکی از گلایه های شما است که موضوع درستی است. تلاش می شود با برگزاری جلسات مختلف با مجامع استانی و تامین مالی جدید پروژه های مربوط به تکمیل و آسفالت راه های روستایی با جدیت پیگیری شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی مسکن را دیگر اولویت دانست و اضافه کرد: ۵۰ درصد وقت وزارت راه و شهرسازی به موضوع مسکن اختصاص پیدا می کند، تمام تیم تجهیز خواهد شد.

سرانجام پس از رای گیری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۸۷ رای موافق، ۶۴ رای مخالف، ۷ رای ممتنع و ۵ رای باطله از مجموع ۲۶۳ نماینده حاضر در جلسه به مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی رای اعتماد دادند.

ارسال دیدگاه

ماهــنامه
آرشیــو
گفت و گو
«مپنا» نمونه بارز توسعه یافتگی صنعت کشور است
مدیر روابط عمومی
پیگیری به موقع و رفع مشکلات مردم در اولویت کاری متروی تهران
اصلاح ساختار حمل‌ونقل نوش داروی اقتصاد کشور
آخرین اخبار