رشد 76 درصدی سهم درآمد ترانزیتی راه آهن | انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران


رشد ۷۶ درصدی سهم درآمد ترانزیتی راه آهن
نويسنده: مدیر ، ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ، بدون دیدگاه

سید مرتضی علی احمدی مدیر کل بازرگانی و بازاریابی راه آهن با اشاره به عملکرد دو ساله حمل و نقل بین المللی در شبکه ریلی کشور گفت: با نگاهی به عملکرد میزان حمل و نقل عمومی در بخش صادارت، واردات و همچنین ترانزیت، شاهد رشد میزان ترانزیت از سال ۹۲ تاکنون هستیم.

وی با اشاره به کاهش میزان ترانزیت در زمان تحریم افزود: خوشبختانه با مدیریت راهبردی و پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در کشور، این میزان از سال ۹۲ روند رو به رشدی را تجربه کرده بطوریکه میزان ترانزیت در حال حاضر به ۱۳۰ درصد رشد رسیده است .احمدی با بیان اینکه رشد ترانزیت موجب شده تا کشورهای همسایه بیش از گذشته ترغیب و تشویق به همکاری مشترک با کشور ایران در بخش ریلی و استفاده از مسیرهای ریلی شوند، اظهار کرد: در بررسی سهم تناژ بخش بین الملل، ترانزیت در سال جاری ۵۵ درصد رشد داشته بطوریکه این سهم در سال گذشته ۲۳ در صد بوده است.
مدیر کل بازرگانی و بازاریابی راه آهن با اشاره به سهم تناژ انواع کالا در ترانزیت گفت: در سال گذشته کالاهایی چون غلات، سیمان و کالاهای عمده، بیشترین سهم را در ترانزیت داشته اند و این موضوع در سال جاری متوجه ترانزیت گوگرد بوده که سهم ۲۶ درصدی را دارد.
وی خاطر نشان کرد: سهم ترانزیت حمل پنبه ۲۰ درصد در سال جاری بوده که نسبت به سهم ۲۹ درصدی سال گذشته، روند کاهشی داشته اما در مجموع، میزان تناژ آن در سال گذشته ۲۰۸ هزار تن بوده که امسال به ۲۶۰ هزار تن رسیده است.
به گفته احمدی سهم ترانزیت کود در سال جاری ۱۴ درصد بوده که نسبت به سال گذشته رشد داشته است . وی به سهم مناطق راه آهن از نظر ترانزیت از ابتدای سال جاری اشاره کرد و گفت: راه آهن خراسان سهم ۸۳ درصدی ترانزیت را از آن خود کرده و پس از آن راه آهن هرمزگان بیشترین سهم را در ترانزیت داشته است.
وی در ادامه افزود: سهم کشور ترکمنستان با ۵۱ درصد به مقصد دبی بیش از دیگر کشورها بوده و پس از آن کشور ازبکستان سهم ترانزیت را به خود اختصاص داده است.
مدیر کل بازرگانی و بازاریابی راه آهن به اقدامات راه آهن در جهت جلب رضایت مشتریان خود اشاره کرد و گفت: بهبود سرعت سیر، راه اندازی قطارهای باری برنامه ای و اولویت در حمل؛ تعرفه و ارائه تخفیفاتی قابل توجه و جذب صاحبان کالا و شرکت های حمل و نقلی، ارائه تسهیلات در پرداخت کرایه، ارائه تسهیلات گمرکی، تسهیل در مجوز استاندارد، مجوز تردد واگن های ایرانی در منطقه CIS، بهبود در فرایند تخلیه و بارگیری و غیره از جمله این اقدامات بوده است.
وی عنوان کرد: امضای موافقت نامه های سه جانبه بین راه آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان در زمینه تعرفه، مذاکرات با راه آهن تاجیکستان در خصوص ترانزیت و صادارت آلومینیوم، اتصال خط آهن قزوین – رشت به آستارا و پس از آن به کشورآذربایجان ازجمله اقدامات در جهت توسعه ترانزیت با رویکرد افزایش امنیت، منافع ملی و ارزآوری و سودآوری در دوران پساتحریم بوده است. احمدی یادآور شد؛ راه آهن برای اصلاح ساختار حمل و نقل بین المللی و تقویت نگاه مدیریت کریدوری و افزایش ترانزیت ریلی از هیچ کوششی دریغ نکرده و نخواهد کرد.





نشریات
فصلنامه فارسی علمی - پژوهشی مهندسی حمل و نقل
فصلنامه انگلیسی علمی - پژوهشی IJTE
فصلنامه انگلیسی علمی - پژوهشی IJARE
ماهنامه فنی مهندسی حمل و نقل توسعه
فصلنامه فنی مهندسی حمل و نقل محور توسعه
کتاب ها