کد خبر: 1317      |     تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۴/۱۸ - ۱۳:۵۷    

آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار-زاهدان

قطار توسعه محور شرق و مکران یک قدم تا ایستگاه پایانی



اتصال راه آهن چابهار به خط سراسری که از آرزوهای دیرینه مردم بویژه تجار و بازرگانان و کلید توسعه محور شرق است با شروع عملیات ریل‌گذاری با حضور وزیر راه و شهرسازی در زاهدان از روز سه شنبه وارد مرحله جدیدی از عملیات اجرایی شد تا یکی از اصلی‌ترین و استراتژیک‌ترین محورهای کریدور شمال – جنوب کشور به مراحل پایانی خود نزدیک‌تر شود.

عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار-زاهدان با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی، استاندار و نمایندگان استان سیستان و بلوچستان آغاز شد. محمد اسلامی در آغاز این مراسم گفت: پروژه راه‌آهن زاهدان به چابهار را می توان یکی از محورهای اصلی کریدور شمال به جنوب کشور خواند که تنها بندر اقیانوسی کشور را به شبکه ریلی متصل می‌کند.  محمد اسلامی هنگام ورود به فرودگاه بین‌المللی زاهدان به تشریح اهداف این سفر پرداخت و گفت: خوشبختانه امروز با آغاز عملیات اجرایی ریل‌گذاری راه‌آهن زاهدان به چابهار، یکی از وعده‌های دولت که مورد تاکید مقام معظم رهبری و شخص رئیس‌جمهور است در مسیر تحقق قرار می‌گیرد.

او با بیان‌ اینکه حضور در آیین ریل‌گذاری این پروژه، نخستین هدف از این سفر است، تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که این مسیر ریلی یکی از محورهای اصلی کریدور شمال به جنوب است که تنها بندر اقیانوسی کشور را به شبکه ریلی متصل می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که این مسیر ریلی معاهدات موجود به ویژه توافق سه‌جانبه ایران – افغانستان و هندوستان را تقویت خواهد کرد، گفت: بدون شک این مسیر ریلی بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت شهید بهشتی را به همراه خواهد داشت.

همچنین روند توسعه و بهره‌برداری بندر شهیدبهشتی از سال ۹۶ تاکنون را مناسب ارزیابی کرد و گفت: این خط ریلی در زمان بهره‌برداری می‌تواند حدود هفت میلیون تن بار را جابه‌جا کند و یک تکیه‌گاه اساسی در ترانزیت و صادرات و واردات کشور باشد.

گفتنی است که عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار-زاهدان با ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار آغاز شده و اهمیت راهبردی و استراتژیک سواحل مکران و بندر چابهار به لحاظ اقتصادی، نظامی و فرهنگی، استفاده از سواحل امن دریای عمان و بندر چابهار برای امور بازرگانی و تجاری و تبادل کالا و بهره‌برداری حداکثری از سواحل مکران با تامین زیر ساخت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی برای ایجاد اشتغال و رفع فقر از منطقه، اهمیت این کلان پروژه را دو چندان کرده است.

این خط ریلی، طولانی ترین مسیر ریلی کشور بوده که می تواند نقش بسزایی در رونق جا به جایی بار و ترانزیت ایران داشته باشد که برای اجرای این طرح حدود ۶۲۸ کیلومتر مسیر حدفاصل زاهدان تا چابهار ریل گذاری می‌شود. عملیات زیرسازی این مسیر در حدود ۶۰ درصد انجام شده و مابقی عملیات اجرایی با روند بسیار مناسبی در حال انجام است. در مجموع برای احداث این مسیر به انضمام ایستگاه ها و خطوط فرعی احتیاج به ۷۳۰ کیلومتر مسیر ریل گذاری شده وجود دارد و در طول این مسیر باید حدود ۳۱ کیلومتر پل و تونل در مناطق کوهستانی و صعب العبور احداث شود که کار با روند خوبی در حال اجرا بوده و تاکنون ۱۷۰۰ میلیارد تومان از مبالغ اعتباری دولت در این پروژه هزینه شده است.

ارسال دیدگاه