کد خبر: 1983      |     تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۵/۲۰ - ۱۵:۵۵    

اراده آهنی برای توسعه کردستان



راه آهن همدان – سنندج به عنوان طرح شاخص توسعه‌ای استان کردستان در دولت دوازدهم به صورت جدی در دستورکار قرار گرفت به صورتی که با اراده آهنین دولت از سال ۹۶ تا کنون برای تکمیل آن ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار گرفته و پیش‌بینی مسوولان برای به صدا در آمدن صوت قطار در این استان پایان سال ۱۳۹۹ است.

موقعیت جغرافیایی و ژئوپولیتیکی کشور ایران و قرار گرفتن آن در عرصه‌های جنوب غربی آسیا و منطقه خاورمیانه سبب شده است تا از دیرباز در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جهانی از اهمیت خاصی برخوردار باشد چون این سرزمین در طول قرون متمادی محل عبور و پل ارتباطی بین شرق و غرب به حساب می‌آمده است.

وجود شریان‌های ارتباطی راه ابریشم، راه مروارید و راه‌های هند و سند که از ایران قدیم عبور می‌کردند، نمایانگر این جایگاه گذرگاهی و ترانزیتی است همچنین ایران نقش مهم ارتباطی بین کشورهای واقع در مرزهای شمالی با آب‌های آزاد ایفا می‌کند.

در همین چارچوب، کردستان به دلیل شرایط توپوگرافی و طبیعی و موقعیت ویژه در معادلات و تعاملات ژئوپولیتیکی، تاکنون از ایجاد ارتباط بهینه زمینی (ریلی و جاده‌ای) با مناطق درونی کشور و سرزمین‌های آن سوی مرز و بهره‌مندی از زیرساخت های مناسب و متناسب بهره چندانی نبرده و این شرایط به گونه‌ای نبوده که در جایگاه شایسته و مناسب ترانزیتی و اقتصادی به ایفای نقش بپردازد.

مقتضیات طبیعی، سیاسی و جغرافیایی شکل‌گیری و گسترش ارتباطات زمینی را به گونه‌ای سامان داده است که شاهراه‌ها و کریدورهای با موقعیت‌های استراتژیک از زمان‌های گذشته از شمال و جنوب و شرق کردستان عبور و تجهیز شده‌اند.

در دوران کنونی برنامه‌ریزی برای تجهیز و توسعه محور غرب که کردستان در کمرکش آن قرار دارد، ایجاد ارتباطات ریلی در امتداد همین محور اتصال استان از طریق همدان به شبکه ریلی  کشور می‌تواند به رشد و بالندگی اقتصادی – اجتماعی و ارزش افزوده ناشی از تکاپوهای ترانزیتی، دادوستد، تجارت و اشتغال برآمده از آن در استان را ارتقا دهد.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان در فصل اول تحلیل وضعیت شبکه حمل و نقل آورده است: با سامان یابی موقعیت جدید در ارتباط با شمال عراق و وجود قطب‌های بازرگانی و توسعه مانند سلیمانیه، اربیل و مناطق نفت خیزی همچون کرکوک، نمی‌توان از تحولات فعلی و آتی و ایجاد فرصتی تاریخی برای توسعه اقتصادی و زیرساختی و تجهیز، ترمیم و تقویت ارتباطی نقاط مرزی مانند باشماق در شهرستان مریوان چشم‌پوشی یا تعلل کرد.

تجهیز، تقویت و اتصال‌ راه‌های شریانی و متصل به نقاط مرزی استان به شبکه و کریدورها و بزرگراه‌های فراملی و آسیایی می‌تواند به عنوان راهبردی سرنوشت‌ساز مورد بررسی و اجرا قرار گیرد.

نگرشی به کریدورهای عبوری از کشور اهمیت این موقعیت جغرافیایی را هویدا می‌سازد که در این زمینه احداث و اتمام بزرگراه و خط آهن همدان – سنندج – باشماق، بستر لازم برای اتصال به کریدور شرقی – غربی و بزرگراه شماره ۲ قاره آسیا را فراهم می‌کند.

پروژه راه آهن تهران – همدان – سنندج یک خطه و به طول کلی ۴۱۸ کیلومتر با سرعت طرح ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت با عرض مسیر ۶ متری در سال ۸۴ مطالعات آن انجام و عملیات اجرایی آن در هشت قطعه از سال ۸۵ شروع شد.

طول مسیر راه آهن تهران – همدان ۲۶۸ کیلومتر است بود که نوروز ۹۶ به بهره‌برداری رسید اما ادامه مسیر (همدان – سنندج) ۱۵۰ کیلومتر است که عملیات زیرسازی قطعه یک و دو آن در حال اجراست اما عملیات زیرسازی قطعه سه به اتمام رسیده و در حال اجرای عملیات روسازی است.

این ۱۵۰ کیلومتر در حوزه مدیریت ۲ استان همدان و کردستان قرار دارد که حدود ۹۰ کیلومتر آن هم اکنون از سوی مسوولان استان کردستان پیگیری می‌شود که پیشرفت فیزیکی این قسمت شامل ۷۲ درصد در بخش زیرسازی و ۳۵ درصد در بخش ساختمان و ابنیه‌ها است.

هزینه ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل راه‌آهن سنندج – همدان

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان به خبرنگار ایرنا گفت: راه آهن همدان ـ سنندج در قالب طرح تهران سنندج به طول ۴۲۰ کیلومتر است که قسمت مربوط به استان کردستان پس از اتصال همدان به شبکه ریلی کشور شدت گرفته و از سال ۹۶ تا کنون ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار گرفته است.

بهرام نصراللهی‌زاده افزود: در قانون بودجه سال ۹۶ و ۹۷ بخشی از اعتبارات این طرح تامین شد اما از سال ۹۸ عملیات اجرایی آن فعال تر شد و در بودجه ۲ سال گذشته  ۷۴۰ میلیارد ریال برای آن اعتبار ابلاغ شد.

وی اظهار داشت: این اعتبارات با پیگیری و نگاه ویژه رییس جمهوری و ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص یافته که سهم سال ۹۸ حدود ۳۹۰ میلیارد تومان و سال ۹۹ نیز ۳۵۰  میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه امسال عملیات اجرایی احداث ایستگاه سنندج راه آهن همدان سنندج آغاز شده است، یادآور شد: در طول ۱۵۰ کیلومتر این مسیر ایستگاه‌های متعددی احداث خواهد شد که مطالعه برخی اتمام و برخی نیز در دست افدام است.

نصرالهی زاده گفت: باشماق دومین مرز تزانزیتی کشور است که شبکه ریلی بیشترین نقش را در تزانزیت آن دارد و از گزینه های جدی مورد مطالعه است که اقلیم کردستان را به بندر لازقیه در سوریه متصل می‌کند و به نفع کشورمان است که کریدور اقتصادی بین المللی را ایجاد کند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان تاکید کرد: تسهیل در حمل و نقل مسافر و کالا و از همه مهمتر اتصال به شبکه ریلی کشور و تردد مقرون به صرفه برای شهروندان کردستانی از مهمترین اهداف این پروژه است.

 

ارسال دیدگاه

ماهــنامه
آرشیــو
گفت و گو
«مپنا» نمونه بارز توسعه یافتگی صنعت کشور است
مدیر روابط عمومی
پیگیری به موقع و رفع مشکلات مردم در اولویت کاری متروی تهران
اصلاح ساختار حمل‌ونقل نوش داروی اقتصاد کشور
آخرین اخبار